Dvě dívky Toyen

25 000 Kč
Momentálně nedostupné (1 ks)
Možnosti doručení

30. léta 20. století, dvoubarevná litografie na papíře, rozměr 16,7x11 cm, s rámem 32x23 cm. Část nákladu byla vevázána do bibliofilie Leonhard Frank: Ze tří miliónů tři, náklad 300 kusů. 
Původ: aukční síň Praha

Detailní informace

Detailní popis produktu

Půvabný motiv portrétů dvou mladých dívek s rostlinným ornamentem v pozadí byl zřejmě vytvořen ve 30. letech, kdy se Toyen nejvíc věnovala knižním i časopiseckým ilustracím. Pro Toyen je v ilustracích obvyklá kombinace florálního a figurativního motivu, zde navíc s výrazným barevným akcentem. 

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat články. Prosím přihlaste se nebo registrujte.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:

Toyen se narodila na Smíchově jako Marie Čermínová v rodině poštovního pomocníka. O dětství Toyen se ví málo nebo spíše vůbec nic. Sama Toyen dokonce říkávala, že rodinu žádnou nemá. V letech 1919 až 1920 studovala na Uměleckoprůmyslové škole dekorativní malbu u prof. Emanuela Dítěte ml. Vliv evropského umění, hlavně Paříže, na mladé umělce v Praze a zkostnatělá výuka umění na školách způsobila, že Toyen ve dvaceti letech předčasně ukončila studia na UMPRUM a odjela na prázdniny k Jadranu. Zde se na ostrově Korčula seznámila s mladým malířem Jindřichem Štyrským. Toto osudové setkání ovlivnilo celý její další umělecký i soukromý život..

Toyen

Malba

Detail umělce

O autorovi

Na podzim Toyen a Štýrský vycestovali společně do Paříže, kde zůstali až do roku 1928. Tady se seznámili se surrealistickými básníky André Bretonem a Paulem Eluardem a pod jejich vlivem v roce 1926 vyhlásili nový umělecký směr artificialismus, který představoval originální alternativu k surrealizmu a abstrakci. Atmosféra Paříže, bohémský život a setkávání se s různobarevnou populací inspirovaly Toyen k mnoha erotickým výjevům zasazeným do exotických míst, které kulminují v obraze Ráj černochů představující hromadnou veselou kopulaci pod palmami. Autorčina otevřenost v erotických výjevech působí smyslně a uvolněně a je mnohem důvěryhodnější než v erotických pracích jejích mužských kolegů. Toyen a Štýrský společně také s Bohuslavem Broukem, Karlem Teigem, Vincentem Makovským či Vítězslavem Nezvalem a dalšími založili Skupinu surrealistů v ČSR, kterou pak v roce 1938 rozpustil Vítězslav Nezval, který tím chtěl vyjádřit svůj nesouhlas s antisovětskými názory většiny členů. V době nacistické okupace surrealismus nesmí být vydáván, považuje se za zvrhlé umění a Toyen přežívá jedno z nejhorších období svého života. Na jaře roku 1947 Toyen spolu s Jindřichem Heislerem opustila Československo v neblahé předtuše blížícího se komunistického puče. Odstěhovala své veškeré dílo do Paříže a již se nikdy do Prahy nevrátila. Ve Francii obnovila své vazby a přátelství s Endré Bretonem a přátelila se také s Ferdinandem Peroutkou. Společný život Toyen a Heislera v Paříži netrval dlouho. Heisler zemřel v lednu ve věku pouhých 39 let. Toyen pak žila sama do konce života. Roku 1966 se Toyen seznámila s básníkem Radovanem Ivšićem, který stárnoucí umělkyni velmi pomáhal s výstavami a publikační činností. V roce 1967 vznikla bibliofilie Radovan Ivšić: Le puits dans la tour. Toyen: Débris de reves, která obsahuje 12 erotických kreseb Toyen. Rozpad surrealistické skupiny v Paříži několik let po Bretonově smrti nesla Toyen velmi těžko. Chyběly ji přátelské schůzky v pařížských kavárnách a diskuse o umění. Její přátelé opouštěli postupně tento svět a Toyen byla čím dál, tím opuštěnější. Pořád ale tvořila a v tomto období se soustředila na koláže. Do posledních dnů v roce 1980 se snažila pracovat, sil se však již mnoho nedostávalo. Pohřeb se konal za účasti nejbližších přátel na pařížském hřbitově des Batignolles, kde jsou pohřbeni i její přátelé André Breton a Jindřich Heisler. Československý tisk úmrtí velké ženy a umělkyně přešel mlčením. Umělecká pozůstalost byla rozprodána ve třech aukcích.

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.