Filosofie vína: Průvodce po Onom světě Béla Hamvas

190 Kč –37 %
01 filisofie vina titulka orez
190 Kč –37 % 119 Kč
Vyprodáno
Možnosti doručení
Položka byla vyprodána…

Útlá publikace pro ty, kteří vnímají víno jako něco víc než jen nápoj. Odráží místo, kde vzniká? Ano, terroir už zdomácnělo i v našem slovníku Je uměleckým dílem vinaře? Ano, tisíckrát ano, říkáme my, na Umění vína.

Detailní informace

Detailní popis produktu

Je víno něčím víc? Nechme promluvit samotného autora. „Rozhodl jsem se, že napíšu modlitební knížku pro ateisty. Cítil jsem s těmi, kdo trpí bídou našeho věku, a chtěl jsem jim pomoci. Nesnáze svého úkolu vidím jasně. Vím, že to slovo – Bůh – nesmím ani vyslovit. Chci-li o něm mluvit, musím místo něj užívat jiných slov, jako například polibek, opojení nebo čerstvě vyuzená šunka. Klíčové slovo, pro nějž jsem se rozhodl, je však víno. Proto se tato kniha jmenuje Filosofie vína a proto jsem za její motto zvolil, že nakonec zbudou dva, Bůh a víno. K tomuto kejklířství mne donutily okolnosti. Ateisté jsou totiž, jak je všeobecně známo, politováníhodným způsobem ješitní. Stačí, aby jim v knize padl zrak na jméno boží, a už ji odhazují na zem. Stačí, aby se někdo dotkl jejich utkvělých myšlenek, a začnou zuřit. Budu-li mluvit o jídle, pití, tabáku a lásce, použiji-li tato skrytá boží jména, myslím, že je bude lze ošidit…“ 

CEREMONIEL VÍNA  

HARMONIE ÚST / Pojednání o liturgii vína je nezbytné otevřít kapitolou o harmonii úst. Ta představuje v nauce o víně obdobu hudební harmonie v muzikologii. Musíte pochopit, že v základech harmonie úst stojí tato trojice: pokrm, nápoj a tabák. Otázky jsou: Jaký pokrm, nápoj a tabák spolu navzájem souzní, jakým způsobem na sebe působí, zda jeden druhého oslabuje, či naopak zvýrazňuje, zda si jeden druhého žádá, nebo se jejich účinky navzájem ruší. Existují nepochybně zakázané postupy, tak jako v nauce o harmonii. Například kvintu nelze míchat s oktávou. Podobně i v tomto oboru existují disharmonie, které se musí potlačovat. Obecně lze, říci, že pojídání pokrmů je činností tělesnou, pití nápojů činností duševní a kouření tabáku aktem samotného ducha. Proto je žádoucí uspořádat tyto činnosti tak, aby pokrm stál na začátku, tabák pak na konci. Upozorňuji jen mimochodem, že zapřisáhlé nepřátele kouření pokládám za jistou sektu ateistů. A za motto této kapitoly jsem zvolil jednu větu z Upanišad, jejíž hodnota je věčná: „Nejslavnějším zhmotněním bráhmanu jest pokrm." Nejprostším podkladem vína je uzená slanina s chlebem a paprikou. Nejjednodušší a stejné tak klasický podklad vína, jehož sláva a velikost nepomine, dokud se jen bude pěstovat víno. Něco podobného znám jen z oblasti 'Středomoří, kde se ovšem podklad přizpůsobuje charakteru jižního vína. Je to pečená ryba, chléb a olivy, přidá-li se k tomu ještě ovčí sýr, pak tvrdím, že bych v této askezi dokázal setrvat celé týdny. Poctivé a mnohokrát jsem ji zkusil a vždy fungovala. Když přijel můj vlak, první má cesta vedla k moři. vypil jsem doušek jeho vody a ten doušek byl znamením vášnivého a láskyplného manželství, uzavřeného mezi námi pro tento rok. Pak jsem se ihned vypravil do malé hospůdky, dal si dva pěkné scombri, mille in bocca, dlouhé dvě dlaně, a koupil si olivy, chléb, bílý jako sníh, a kousek sýra. Takto ověnčen jsem se vypravil hledat tu nejsympatičtější krčmu. Nikdy jsem se nezklamal. Šel jsem vždy tam, odkud zazníval největší rámus. Malé výčepy vína bývají nejčastěji ve sklípcích, do nichž vedou úzká schodiště. Uvnitř pološero a vinné výpary. V tomto podsvětí mne očekávaly zářící oči a řev. Hned poznali, že jsem cizinec, a zdravili mne v opojení vína. Námořníci, vojáci, dělníci, sedláci. Někteří mne i objímali jako starého kamaráda. Ptali se, odkud jsem, a blahopřáli mi k šťastnému kroku, který mne zavedl právě sem. Víno? Ty, ty! A abych ho prý hned ochutnal. (Okuste a vizte.) Deset sklenek se mi podávalo. Ale já nejdříve pojedl rybu, vzal si pár oliv a čekal na okamžik, kdy mne přepadne největší žízeň. Teď! Druhé vášnivé manželství tohoto dne — tentokrát s vínem. Doma se však spokojím se slaninou a paprikou. Maso, chléb, čerstvá zelenina. To je základní osnova. Další věci jsou jen jejím zjemněním a komplikováním. Úhrnem: maso, chléb a čerstvá zelenina, nic víc. I v případě, že jde o oběd o deseti chodech, nebývá to víc než trojí druh masa a salátu a čtyři různé přílohy. Když se pak doberu po čtvrté či páté sklence vína vnitřního klidu, může následovat duchovní činnost. Vezmu tabák, ubalím si cigaretu a zapálím si. Nezapomeňte, že nejslavnějším zhmotněním bráhmanu jest pokrm. 

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat články. Prosím přihlaste se nebo registrujte.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:
Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.